ANNONSØRINNHOLD FRA ARCONA YACHTS

SUKSESS: På Oppet Varv i August var 2/3 av Arcona 385 solgt til Norge.
SUKSESS: På Oppet Varv i August var 2/3 av Arcona 385 solgt til Norge.

66,6 % solgt til Norge

Arcona har solgt tre stykker av 385 som hadde verdenspremier på Orust. To av dem går til Norge, og det kan bli flere.

Arcona 385 er ikke en ny modell, men en facelift av 380, slik at det blir mer lik sine store søsken. Cockpiten er blitt mer åpen i hekken, og vinduene i overbygget og skroget større. Det er også gjort en rekke tekniske oppgraderinger, men rigg og undervannskrog er likt, og båten skal seile like fort.

På messen har interesen vært stor fra Norge og det er store sjanser for at båt nummer fire også blir levert til Norge. Prisen starter på 3,6 millioner, mens den utstilte båten koster 4,2 milioner.

38-foteren kan leveres med elmotor fra Oceanvolt. Oppgraderingen koster 330 000, halvparten av hva en karbonmast koster.

Få konkurrenter

Arcona har lenge blitt sammenlignet med X-Yachts, men opplever at de nå har marketdet for seg selv etter at X-Yachts la ned produksjonen av Xp38. X4.0 har fast cockpitbord og er en god del tyngre enn Arcona 380.

Arcona har også nye 345 som er en godt egnet båt for shorthandedseiling, en kvalitetsbygget båt i en lett håndterlig størrelse.

God etterspørsel

Det er Arcona 435 og 465 som bidrar mest på resultatregnskapet. Den største bygges bare i karbon, mens på 435 er dette et tilvalg, et tilvalg flere velger. Å bygge skroget i karbon i stede for glassfiber koster ca 600 000 kroner ekstra, ca 5 prosent av båtens totalpris. Båten ble kåret til Årets Båt i Europa for 2019.

De to største modellene bygges i Sverige, mens de mindre bygges i Estland. Verftet i Estland har grei kapasitet noe som gjør det mulig å få nye Arcona 385 levert før neste sommer.

Annonsørinnhold for Arcona er omredigert fra redaksjonell artikkel. Kommersiell avdeling i SEILmagasinet produserer tekst, foto og video for sine annonsører, der annonsørene selv bestemmer budskapet.

Powered by Labrador CMS