ANNONSØRINNHOLD FRA KOLIBRIS

Glattere skrog og enklere vedlikehold
– en bunnbehandling som virker effektivt i mer enn 10 år

Regattabåtene som utgjør jorden rundt racet, ble først behandlet med Coppercoat i 2016. Seilbåtene ble enkelt klargjort før 2023–24 racet. Og det var tydelig at den originale Coppercoat-behandlingene fortsatt er i fantastisk tilstand – en ny behandling var fortsatt ikke aktuelt.

Bunnbehandlingen benyttes ikke bare fordi at skroget gir enklere vedlikehold og raskere skrog, men også fordi Coppercoat er miljøvennlig og virker effektivt i flere år

De kommende årene se en strammere miljølovgivning relatert til bunnbehandling av båter. Dette kan medføre at de fleste tradisjonelle bunnstoffer, som er tilgjengelige på markedet i dag, sannsynligvis må trekkes tilbake.

260 000 liter bunnstoff i Norge - hvert år

Ifølge miljødirektoratets miljørapport «Miljøvennlige småbåthavner» bruker norske fritidsbåter om lag 260 000 liter bunnstoff hvert år; og hver båt bruker i gjennomsnitt litt under en liter (0,84 liter) bunnstoff årlig.

Den viktigste kilden til utslipp fra småbåthavner, vurderes å være på grunn av de om lag 390 tonn bunnstoff som brukes hvert år og som inneholder minst 60 tonn biocider.

Når fritidsbåter ligger på vann, så lekker nytt bunnstoff ut 80 til 90 prosent av biocidene (kobber- og sinkforbindelser) til vann i løpet av sommersesongen. Grovt regnet antas det dermed at fra nytt bunnstoff så lekker minst 50 tonn biocider ut til vann hvert år, mens 10 tonn avfelles når båtene er på land for vask og vedlikehold. I tillegg kommer tilførsel fra gammelt bunnstoff som kan ligge i tykke lag på skrog. 

Her kan du lese hele miljørapporten.

 

Tiltaksplan ren og rik Oslofjord

Ifølge tiltaksplanen så har vi her en svært høy tetthet av fritidsfartøy i Oslofjorden.

Økt bruk av fritidsbåter fører til økte utslipp av klimagasser og luftforurensning.

Utslipp fra fritidsbåter er også knyttet til andre miljøutfordringer som nedbygging av natur, støy, og lokal forurensing.

Det er et behov for bedre kunnskap om hvordan utslipp fra fritidsbåter kan reduseres.

Regjeringen planlegger å kartlegge utslipp og reduksjonspotensial for fritidsbåter og vurdere tiltak for å fremme null- og lavutslippsløsninger.

Miljødirektoratet arbeider med å skaffe kunnskap om utslipp og reduksjonspotensial for ikke vei-gående transport, inkludert fritidsbåter.

 

Miljø test etter 5 års bunnbehandling

En 5-årig test ble utført av Plymouth Marine Laboratory Applications Ltd på oppdrag av EDF Energy i 2018.

Flere bunnstoffer ble testet for holdbarhet og effektivitet.

Ifølge rapporten var Coppercoat det mest effektive belegget etter 60 måneders testing.

Miljømessig innsikt ble også oppnådd under testen.

Paneler med tradisjonelle bunnstoffer mistet i gjennomsnitt 90-100% av sitt antifoul belegg og 10-20% av den underliggende epoksy primeren.

Coppercoat-behandlede paneler mistet mindre enn 5% av sitt toppstrøk.

 

Er det noe du som båteier kan gjøre med dette?

– Ja, uten tvil.

Med over 75 000 Coppercoat behandlinger av alle typer skrog - til fartøyer over hele verden - sparer båteierne masser av tid og utgifter til tørrdokking og båtpuss.

Kobber er en viktig ingrediens i bunnbehandlingen, og dets viktigste oppgave er å forhindre begroing på skroget. Groe leder til økt motstand i vannet, økt drivstofforbruk og dermed økt CO2-utslipp. Det økte CO2-utslippet bidrar til klimaendringer og skaper mer forsuring av våre hav, som er noen av de største miljøutfordringene vi nå står foran.

Miljøbesparelsen ville vært enorm, dersom alle båteiere i stedet for forurensende konvensjonelle bunnstoffer valgte mer varige miljøvennlige bunnbehandlinger til behandling av båtene sine.

Coppercoat bunnbehandling gir en garanti for redusert forurensning og mindre miljøavtrykk i sjø- og havmiljøet.


Hva sier fagfolkene? 

Henrik Usken, daglig leder i Hundvåg Båt & Karosseri

Coppercoat er et godt alternativ til de konvensjonelle bunnstoffene vi har på markedet i Norge sier daglig leder i Hundvåg båt og karosseri, Henrik Usken.

«Jeg kan bekrefte at Coppercoat virker effektivt og at kobberpulveret sitter igjen i skroget – selv etter 15 år.»

Usken behandlet denne seilbåten, Hanse 370, med fire strøk Coppercoat som ny allerede høsten 2006. «Litt groe. Men når en tenker på at dette er etter 15 års bruk og bespart miljø, så er det jo fenomenalt.» sier en begeistret Usken med et smil.

 

Hva er Coppercoat?

  • Coppercoat er produsert siden 1991 fra England - et produkt som er fokusert på miljøbevissthet og reine råvarer.
  • Coppercoat er vannbasert, VOC-fri, har et langt livsløp og vil være det beste alternativet for miljøet - også i fremtiden.
  • Bunnbehandlingen er epoxybasert og sitter igjen på skroget/ installasjonen og gir minimalt med avskalling til naturen.
  • En eneste behandling av denne vannbaserte og VOC-fri harpiks gir et høyt nivå av beskyttelse i minst 10 år
  • Coppercoat for superyachts er nyutviklet/ optimalisert og tilpasset for større fartøyer/ superyachter, og er nå tilgjengelig i større pakningsstørrelser for luft fri sprøyteapplikasjon.
  • Coppercoat vant internasjonal miljøpris “Most Eco-Friendly Business” i 2011.
  •  

Coppercoat har spesielle egenskaper

  • Langtidsvarende bunnbehandling – virker garantert i 10 år
  • Miljøvennlig – bunnstoffet sitter igjen på skroget, ingen avskalling til naturen. Miljøpris i 2011.
  • Reine råvarer – produseres i England, består av 99 % rent kopperpulver
  • Enkel behandling – 4 strøk med Coppercoat påføres med glatt rull - alt på en dag.
  • Utmerket for regatta - og fart. Coppercoat gjør skroget glattere, og båten raskere.
  • Gir økt hastighet - For å oppnå enda større hastighet, før regatta med mer, kan skroget vannslipes.
  • Alle typer skrog – Coppercoat er velegnet til alle typer skrog
  • Like tett som primer – Coppercoat er basert på epoxy. Derfor er det unødvendig med primer behandling - på forhånd.
  • Enkelt vedlikehold – overflatefilm kan vaskes vekk når båten ligger i sjøen
  • Tidsbesparende – vårpuss blir en lek, neste bunnbehandling blir tidligst om 10 år.
  • Reduserte drivstoffutgift – glattere skrog reduserer forbruk av drivstoff
  • Velegnet til langtur seilas – jordomseiling uten bekymring for ny bunnbehandling.

 

Test av bunnbehandling - 3 år på stiger i sjøvann. Coppercoat (under) mot vanlig bunnstoff (over)

Slik påføres CopperCoat

Forberedelser

Rengjør behandlingsområdet grundig for smuss, støv, fett, rust, og løs maling. Fjern voks fra nye skrog ved sliping.

Fjern gammelt bunnstoff fra skroget for å sikre at Coppercoat får et permanent og solid underlag. Sliping med maskin er å foretrekke, manuell sliping er også et alternativ.

 For best mulig feste bør skroget pusses nøye, ideelt med en elektrisk slipemaskin med sandpapir gradering 60-120 Fjern alt slipstøv med en myk børste eller klut før påføring.

Isopropanol eller vann kan brukes til å rengjøre overflaten før Coppercoat-behandlingen påføres.

Mikseprosessen og klargjøring av Coppercoat involverer tre komponenter: A (resin), B (herder) og C (kopperpulver).

 

Følg disse trinnene i en passende plastbeholder:

  • Miks A (resin) og B (herder) grundig sammen.
  • Tilsett gradvis C (kopperpulver), og bland forsiktig.
  • Fortsett til du får en homogen blanding hvor alt kopperpulveret er oppløst.
  • På grunn av kopperets tyngde, kan det synke til bunns over tid, så husk å røre regelmessig i blandingen under påføring for å forhindre dette


  • Påføring

Bruk Coppercoat umiddelbart etter blanding.

Påfør med korthåret rulle, ikke pensel. Dekningsgrad er 16 m² per liter.

4-5 lag skal påføres samme dag for kjemisk binding. Hvis dette ikke er mulig, fullfør deler av skroget separat hver

 

Seilbåten ble behandlet med Coppercoat i 2010. Vedlikeholdet av skroget gjøres veldig enkelt. Her utnytter båteier Finstad mulighet til rengjøring av skrog ved hjelp av "gunstig" lavvann.

Enkelt vedlikehold

Børstes og vaskes etter behov

Når båten er på land, kan den spyles og pusses over med 400 sandpapir for å fjerne ytterste vokslag

Etter 10 til 15 sesonger slipes skroget lett med sandpapir. Ny Coppercoat behandling utføres på tidligere lag med Coppercoat.

Fornøyd kundetilbakemelding etter 14 år med Coppercoat

«Ble ikke noe sliping da jeg synes det er helt ok. Bare litt slim som legger seg på som går bort med bare fingeren.

Min erfaring er med litt bølger og sjø og fart så forsvinner det. Tok bare en kost og fjerna det.»

 

Kolibris AS ble etablert i 2002

Kolibris AS er importør og agent for salg av Coppercoat i Norge og Sverige. Avtalen ble inngått i 2006.

Videre er selskapet forhandler av Scholl Marine Consept båtpleieprodukter. Avtalen ble inngått i 2016

Siden 2006 har selskapet hovedsakelig drevet med

  • salg av Coppercoat,
  • utvalgte båtpleieprodukter,
  • seilskole og teambuilding.

Kontaktinfo

Kolibris AS, Snarevollen 9, 4018 Stavanger
www.coppercoat.no
kolibris@kolibris.no

Her kan du lese mer om miljøvennlig bunnbehandling.