ANNONSØRINNHOLD

Tøff og sporty 47-foter fra Elan

Elan E6 blir neste tilskudd i Elans Performance-serie, en båt med avansert konstruksjon og design.

Det er igjen Humphreys Yacht Design som står bak den nye Elan-modellen som skal vises frem i Dusseldorf i januar. Den engelske designeren har fått italiensk hjelp fra Pininfarina på stylingen av båten. Videre har kompositteksperten Gurit hjulpet til med å spare vekt der det er mulig.

Trendsettere

Elan var blant de første verftene som plukket opp ideer utviklet for shorthanded havseilas, som doble ror T-kjøl, og knekkspant. Ideer Elan har utviklet videre for turseiling. Verftet har som mål å utvikle den raskeste, letteste og stiveste 47-foteren i dette segmentet.

Det splitter nye skroget frem etter en avansert dataanalyse av mange ulike skrogformer. Elan er kjent for gode sløreegenskaper. Nye E6 vil også være rask i lett vind takket være et stort seilareal sammenlignet med vekt.

DEKK: Løygangen er i cockpiten. Benker bak rormannen er valgfritt. Båten blir levert med kunstig teak som standard i cockpiten.
DEKK: Løygangen er i cockpiten. Benker bak rormannen er valgfritt. Båten blir levert med kunstig teak som standard i cockpiten.
BAUG: Båten har et baugspryd i karbon som standard. Riggen er fra Seldén.
BAUG: Båten har et baugspryd i karbon som standard. Riggen er fra Seldén.
COCKPIT: Båten får en diger badeplattform. I cockpiten er det fire vinsjer slik at rormannen kan justere storseilet. Fallvinsjer er på hyttedekk.
COCKPIT: Båten får en diger badeplattform. I cockpiten er det fire vinsjer slik at rormannen kan justere storseilet. Fallvinsjer er på hyttedekk.

Tøft formspråk

PLANLØSNING: Elan E6 leveres med tre eller fire lugarer og to bad. Planløsningen er konvensjonell.
PLANLØSNING: Elan E6 leveres med tre eller fire lugarer og to bad. Planløsningen er konvensjonell.

Pininfarina star bak E6 linjer. Det italienske designselskapet er kjent fra bilindustrien, men har også vært involvert i båt design, blant annet sammen med Wally. De har gitt den nye 47-foteren sporty linjer ved å bruke noen flytende linjer for å skape en unik karakter.

– Resultatet blir en seilbåt med rene linjer og et moderne uttrykk som peker fremover, en retning seilere som er opptatt av ytelse alltid vil se, forklarer Daniele Mazzon, Pininfarina sjefsdesigner.

RASK: Elan E6 vil plane på slør i frisk vind og vil ha to siffer på loggen fra 8 m/s.
RASK: Elan E6 vil plane på slør i frisk vind og vil ha to siffer på loggen fra 8 m/s.

Mer avansert konstruksjon

Elan er et av verftene med lengst erfaring med vakuumstøp med deres VAIL-teknologi. Med E6 er teknologien utviklet til 3D VAIL.

Elan E6

LOA15,30 m
Skrog14,10 m
Vannlinje13,68 m
Bredde4,49 m
Dybde2,80 m
Vekt11 259 kg
Ballast3 267 kg
Mastehøyde23,26 m
Storseil68,56 kvm
Fokk53,71 kvm
Genneaker201,7 kvm
Motor50 hk
Vann370 l
Diesel240 l

– Geometrien og lagene i laminatet er blitt utviklet videre. Med Gurits kunnskap og kalkulasjoner har vi analysert hvert gram, og sett på hvor vi kan spare littvekt, og hvor vi bør forsterke, forteller David Rajapakse, Elans markedsdirektør.

Konkurransedyktig pris

Elan E6 vil starte på 379 900 euro for en relativt godt utstyrt båt. Innredningen er i teak og har to bad og tre lugarer. Baugspryd i karbon og kunstig teak i cockpiten er inkludert, men ikke seil.

Det er gode muligheter for å spekke opp båten med oppgradert dekksutstyr for regatta, og en ekstra lettbygget innredning. Det tilbyes ulike pakker av utstyr med interiøroppgarderinger, elektronikk og annet komfortutstyr.

Båten blir levert med en 50 hk fra Volvo Penta som standard som kan oppgraders til 75 hk. Den leveres også med Yanmar, 57 hk eller 80 hk, eller med elmotor. Da med en 15 kW, eller to 10 kW fra Oceanvolt.

INNREDNING: Eik er standard materiale under dekk.
INNREDNING: Eik er standard materiale under dekk.
FORPIGG: Eierluageren foran har en diger køye og eget bad.
FORPIGG: Eierluageren foran har en diger køye og eget bad.
GJESTER: To lugarer akter med godt med volum.
GJESTER: To lugarer akter med godt med volum.
SALONG: Bordet har en diger klaff som gjør at hele båtens bredde blir utnyttet.
SALONG: Bordet har en diger klaff som gjør at hele båtens bredde blir utnyttet.
Powered by Labrador CMS