ANNONSØRINNHOLD

Enklere seiling med ny teknologi fra Seldén

Seldén har tenkt utenfor boksen, og lansert et elektrisk rulle og vinsjesystem som er enklere å montere, og krever mindre strøm. De kaller canbus-systemet for SEL-bus.

I stedet for å hale inn tunge fall og skjøter har Seldén utviklet systemer som gjør at dette kan utføres med et knappetrykk. I stedet for 12 volt, har den svenske produsenten valg 42 volt, og inkludert en omformer fra 12 volt, eller fra 24 volt. Det gjør det mulig å bruke tynnere kabler, som gjør monteringen enklere. SEL-bus gir også en høyere virkningsgrad, med et lavere strømforbruk. SEL-bus er hjernen og nervesystemet for en serie smarte funksjoner.

– Elektriske rullesystemer på forseil og storseil samt vår elektriske vinsj E40i er som å få ombord noen sterke gaster. SEL-bus gjør at systemets motorer samarbeider. Du får både styrke og følelse. Det gir en tryggere og sikrere seilhåndtering, og reduserer sjansene for skader på seil og dekksutstyr. Seilene vil også vare lengre, fordi inn og utrulling går raskere, og tiden seilene blafrer vil bli redusert. Disse hjelpemidlene gjør at båteier vil seile mer, og bruke motoren mindre, sier Mats-Uno Fredrikson, markedssjef hos Seldén Mast.

TRYKKNAPP: SEL-bus systemet koordinerer kreftene på rullesystemene slik at håndteringen foregår sikkert.
TRYKKNAPP: SEL-bus systemet koordinerer kreftene på rullesystemene slik at håndteringen foregår sikkert.

Koordinert håndtering av storseilet

Å rulle storseilet inn i masten er ingen ny oppfinnelse, men i starten var rullemasten helt manuell. Seldéns manuelle rullemaster for båter fra 35 til 50 fot kan nå oppgraderes med en elmotor som fungerer i samspill med elvinsjen E40i som brukes for uthall. Vinsjen føler belastningen fra seilet, og tilpasser farten slik at seilet rulles jevnt og fint ut, med minimal blafring. Dette kaller Seldén for «SMF», Synchronized Main Furling.

En vinsj som ikke sjenerer

E40i vinsjen kobles til SEL-bus systemet. Det unike med denne vinsjen er at selve motoren har fått plass inne i vinsjen, ikke under vinsjen som er vanlig. Det gjør at du kan erstatte vinsjen på hyttedekk uten at du får en motor som stikker ned, og som du kan slå hodet borti i akterlugaren eller badet. Vinsjen har tre hastigheter og ble fra start konstruert for å kunne heise storseilet på en båt med konvensjonell mast.

VINSJ: E40i har elmotoren innebygget i vinsjen som gjør at den kan erstatte en manuell vinsj.
VINSJ: E40i har elmotoren innebygget i vinsjen som gjør at den kan erstatte en manuell vinsj.
FURLEX: Rullesystemene på forstaget fra Seldén levert etter 1998 kan bygges om til elektrisk.
FURLEX: Rullesystemene på forstaget fra Seldén levert etter 1998 kan bygges om til elektrisk.

Rullesystemet som erobret verden

I løpet av 80-tallet gikk seiling fra en kamp på fordekket for å bytte forseil, til å ha kun et seil som ble rullet inn og ut, etter vindstyrken. Det er ikke mye båtutsyr som har revolusjonert seilingen mer enn rulleforstaget. Seldén var tidlig ute med sin «Furlex», et ord som har blitt synonymt med rulleforstag.

Furlex er blitt utviklet i årenes løp, og også den kan nå drives elektrisk. Det riktig fine er at alle manuelle Furlex-systemer produsert etter 1998 kan oppgraderes til elektrisk.

KOORDINERT: Den elektriske rullen i masten jobber sammen med den elektriske vinsjen på uthallet, slik at seilet kan rulles inn og ut med minimal blafring.
KOORDINERT: Den elektriske rullen i masten jobber sammen med den elektriske vinsjen på uthallet, slik at seilet kan rulles inn og ut med minimal blafring.
Powered by Labrador CMS