ANNONSØRINNHOLD FRA GIRAMAR
Den riktige oppskriften
En seilbåt er en blanding av ulike smaker. Grand Soleil har funnet oppskriften som mange vil like med sin nye 42-foter.
Den ideelle seilbåten skal gi komfort til en hel familie, seile bra, men også være trygg. Den bør være enkel å håndtere, og ikke minst vakker å se på. Grand Soleil 42 LC oppfyller alle disse kravene.
Grand Soleil er kjent for raske og elegant seilbåter, men har nå to serier, en for regatta og en for turseiling. LC står for Long Cruising og kan oversettes med langturseiling. Den nye 42-foteren er tredje modell i denne serien, som fra før av finnes i 46 og 52 fot.
Markedet har tatt i mot båten med åpne armer. Vi seilte båten bare noen uker etter at den hadde verdenspremiere i Cannes. Da hadde verftet alt solgt 15 båter, og den vi seilte var byggenummer fem.
Nyheten er svært lik som 46-foteren, en båt som ble kåret til Årets Båt i 2016. Vi testet båten i Middelhavet i oktober under behagelige forhold, og ble imponert over egenskapene. Prisen er heller ikke avskrekkende. Den starter på 309 000 euro uten moms, mens testbåten hadde en pris på 380 000 euro. Kjøpere av en slik båt vil gjerne koste på seg en del utstyr som gjør at båten vil koste opp mot fem millioner levert i Norge inkludert moms.
Grand Soleil 42 LC spesifikasjoner
LOA: | 13,85 m |
Bredde: | 4,18 m |
Dybde : | 2,25 m |
Vekt: | 9 500 kg |
Ballast: | 4 042 kg |
Diesel: | 450 l |
Vann: | 720 l |
Motor: | 50 hk |
Storseil: | 54 kvm |
Selvslående fokk : | 49 kvm |
Konstruktør: | Marco Lostuzzi |
Design: | Nauta Yachts |
Pris fra: | 3,1 mill kr |
Trygg cockpit
Verftet tilbyr 42 LC i ulike utgaver. Båten vi seilte har targabøye, men standard rigg. Med rullemast vil båten bli enda enklere å håndtere, men på bekostning av fart. Ikke alle liker targabøyle, men her i nord er det det eneste riktige. Vi seiler alltid med sprayhooden oppe, og da vil ikke sikkerhetsbøylen i karbon ødelegge det estetiske. Bøylen beskytter hodene mot bommen, og fungerer også som festepunkt for storseilskjøtet som da kommer lengre bak på bommen, som igjen gjør at det kreves mindre krefter å skjøte inn seilet samt reduserte krefter på bommen.
Vi seilte båten i 8–9 meter per sekund vind (18 knop) og hadde glede av den selvskjøtende fokka når vi krysset mot vinden. Farten på kryss er som for en regattabåt på samme størrelse, over syv knop. Skjøtepunktet til storseilet og den effektive fokka gjorde at også krysshøyden ble bra.
42 LC er relativt tung og vil ikke plane på slør, men vi så 11,2 knop på loggen, som er svært bra på en turbåt med all komfort.
Det var frisk vind, og vi savnet fotstøtte for rormannen, men det kan løses med en pålimt list. Båten var også utstyrt med manuelle vinsjer som blir tunge å jobbe med slik de er plassert. Oppsettet er beregnet for elektriske vinsjer.
Med på testturen var båtens designer Marco Lostuzzi. Han er linjenes mester og er en av grunnene til det italienske verftets suksess de siste årene.
Mye volum
Den ideelle båten skal ha tre lugarer, hvor en av lugarene er for eieren med eget privat bad. For 20 år siden måtte du opp i båter på 50 fot for å få til dette. Så ble det 45 fot, men i dag får de det til i 42 LC.
Stilen under dekk er typisk italiensk, en stil andre verft forsøker å kopiere. Eik gjør det lyst og moderne, men samtidig signaliserer det kvalitet og holdbarhet. Nauta Yachts står for båtens styling.
Den nye 42-foteren blir svært lik 46-foteren. Nyheten får litt mer volum bak og i forskipet. Det gjør at 42-foteren får en nesten tilnærmet lik innredning som 46-foteren som er én meter lengre. Det betyr en stor eierlugar forut med eget bad. Båten har to bad, begge med dusjrom, og til sammen to eller tre lugarer.
Den største forskjell er på byssa, som har en klassisk løsning på 42-foteren. På storesøster er vaskene plassert mot senter, og leideren fra cockpiten flyttet mot styrbord.
Flere løsninger
Som 46-foteren, blir også 42-foteren levert i to utgaver, standard eller sport. Standard har en targabøyle av karbon over cockpiten hvor storseilskjøtet er festet, og oppbevaringsbokser bak rormannen. Sportsversjonen har en 109 prosent fokk i stedet for en selvslåer, rodrigg, og mer åpen cockpit.
Begge har fire vinsjer ved rormannen og alle liner er ført bakover.
I to-lugarsversjonen er køya akter ekstra bred, nesten like bred som den er lang. I denne utgaven er også byssa større, med plass til ekstra kjøleskap, en fornuft versjon for langtur.