ANNONSØRINNHOLD

NY: Hallberg-Rassy 50 prøveseilt av verftet i desember.
NY: Hallberg-Rassy 50 prøveseilt av verftet i desember.

Testrapport av Hallberg-Rassy 50

Covid-restriksjonene stoppet journalister fra å prøveseile den splitter nye 50-foteren fra Hallberg-Rassy, men verftet fikk seilt. Her er rapporten fra Magnus Rassy.

FORNØYD: Magnus Rassy til rors i verftets nye 50-foter.
FORNØYD: Magnus Rassy til rors i verftets nye 50-foter.

Det er desember 2020 og den første Hallberg-Rassy 50 “Rassker 50” har nettopp blitt sjøsatt, men det er umulig å få journalister til Bohuslän. Så hva gjør du? Vi sitter med en godt forberedt, ny modell og ingen journalister som forteller verden hvor fantastisk denne nye yachten er. Men det er en person som kan teste båten, og det er Magnus Rassy. Her er inntrykkene av den nye Hallberg-Rassy 50.

Rullemast i karbon

Den nye modellen ikke den eneste store nyheten i seg selv, vi har også gjort et stort steg fremover innen turseiling; dette er den første rullemasten i karbon fra Seldén Mast. Vi har jobbet tett med Seldén i Sverige og Elvstrøm i Danmark for å skape noe som best kan beskrives som en “wow” -effekt innen turseiling. Ikke bare masten, men salingshornene og bommen er i karbon. Mer om det senere.

Moderne, men klassisk design

Det høres ut som en motsetning, men denne båten er både moderne og klassisk på samme tid. Den rette baugen med baugspryd og med båtens bredde trukket helt akter til hekken. To ratt og to ror forteller at dette er et moderne design. Men det vakre springet med den blå stripen rundt skroget og cockpiten, den typiske vindskjermen, teakfotlisten og teakdekket kombinert med de magiske proporsjonene i Frers-linjene, gir samtidig et klassisk inntrykk. Så ja, det er mulig å kombinere moderne og klassisk i samme båt.

Å forlate kaien er en lek med baug- og akterpropeller; litiumbatteriene gir full styrke, uansett ladetilstand. Motoren er imponerende stille. Stuerommet for fendere og fortøyningsutstyr er enorm.

Effektive seil

Seilene er Elvstrøm Epex FatFurl med Pentex fibre og dobbel svart taft, noe som gir veldig stive, strekkfaste seil med god levetid. Seilet har en liten fathead i toppen, og en real akterliksbue, et seil med mye kraft. Mastetoppen er bygget ut kraftig, også i karbon, slik at akterstaget ikke kommer i konflikt med storseilets store bue.

FatFurl storseilene utviklet vi for snart ti år siden på den første Hallberg- Rassy 412. Dette var også i tett samarbeid med Søren Hansen på Elvstrøm Sails. Navnet FatFurl var faktisk en idé jeg hadde. Vi hadde da seilt regattaen Tjörn Runt noen år sammen med Jesper Bank. Med det nye rullestorseilet på Hallberg-Rassy 412 vant vi i klassen vår mot lettere racingorienterte båter. Vi ble den første båten over målstreken i klassen og vant klassen på korrigert tid med stor margin. Det var første gang en båt med rullemast vant en stor regatta. De nye seilene på Hallberg-Rassy 50 er et tydelig skritt fremover til et nivå ingen trodde var mulig.

RIGG: Karbonmast og stumme seil med stor akterliksbue gir økt ytelse.
RIGG: Karbonmast og stumme seil med stor akterliksbue gir økt ytelse.
KARBON: Helt ny mast er utviklet av Seldén. Toppen av masten er godt bygget ut for akterstaket.
KARBON: Helt ny mast er utviklet av Seldén. Toppen av masten er godt bygget ut for akterstaket.

Under seil

Alle seil kan trimmes med knapper fra rattpidestallen. Den aller første gangen seilene foldes ut, er det klart: Wow! Denne båten er veldig stiv. Hun bærer sitt seilareal veldig bra. Ved hvert vindkast akselererer båten. Båten er godt balansert og kontrollert.

Loggen viser 8,1 knop ved 90 graders vindvinkel i bare 8 knop med sann vind. Kan instrumentet virkelig være riktig? Vi sjekker kalibreringen, går i forskjellige retninger og sammenligner hastighet over bakken og hastighet gjennom vann.

Ja, den er så rask

Det er en kombinasjon av en godt designet båt, med den siste innen skrogdesign, rorform og posisjon, kjølform, seilplan, mastestilling, rigg og seiltrim. Denne moderne skrogformen er mer symmetrisk når den krenger, enn en tradisjonell skrogform med smalt akterspeil. Båten er designet for å bære vekten fra start.

Vi legger kursen utover mot urolig hav. Vinden øker når vi kommer utaskjærs. Det er utrolig hvor mykt hun beveger seg inn i bølgene. Skrogformen er ganske flat i seksjonene akter om kjølen, der du ikke treffer bølgene. Men foran kjølen er skroget avrundet, nesten eggformet, der det treffer bølgene og gir en jevn, myk inngang, uavhengig av krengningsvinkel. Noen ganger vil du høre en moderne skrogform er mindre sjødyktig enn en eldre design, men dette kan ikke sies av noen som har prøvd den nyeste generasjonen av Hallberg-Rassy-yachter.

Det er ganske kaldt, og himmelen er mørk denne desemberdagen. Vinden gjør at temperaturen føles enda kaldere enn den faktisk er. Det er fint å ha god ly bak vindskjermet i herdet glass med sprayhood over.

Lavere tyngdepunkt

Karbonmasten er stivere og har mindre vekt høyt, noe som reduserer pendelbevegelsen og reduserer pumping i forhold til en tradisjonell aluminiummast under tøffe forhold. Dette kombinert med mindre krengning og en båt som er lettere å styre, betyr at livet ombord i tungt vær, eller uansett vær for den saks skyld, rett og slett er mer avslappende. De fleste vil tro at en karbonmast er noe for regattaorienterte, men dette viser at en karbonmast kan være enda mer nyttig for en krevende turseilere.

COCKPIT: Cockpiten har nesten samme størrelse som 57-foteren.
COCKPIT: Cockpiten har nesten samme størrelse som 57-foteren.
RATT: Doble ratt gir bedre oversikt og kontroll.
RATT: Doble ratt gir bedre oversikt og kontroll.

Enkel reving

Vi krysser mot vinden som friskner opp mot 20 knop. Vinden føles på roret, men ikke dramatisk. Båten er fortsatt lett å kontrollere, men rorindikatorene forteller oss at vi ikke lenger seiler effektivt. Det er på tide å reve. Revingsprosessen styres enkelt fra pidestallen. Uthullingen av uthallet til storseilet slippes, den elektriske rullen, ruller seilet inn til ønsket posisjon. Den elektrohydrauliske bomuthallet kan justeres selv under full belastning. Forseilskjøtet blir sluppet litt, og genuavognen justeres med tamp fra cockpiten. Den elektriske furlexen som er montert under dekk, ruller inn forseilet et stykke. Derretter strammes skjøtet igjen med den heftige elektriske vinsjen i størrelse 70. Til og med fallet og uthallet til storseilet styres elektrohydraulisk fra cockpit. Også akterstag og kicken styres av knapper. Når det er så lett å rev, rever du alltid til riktig tid. Når vi faller av for å returnere til skjærgården, setter vi fulle seil og når 12,5 knop uten problemer.

For ankrer

Det er den mørkeste delen av året, så allerede klokka 15.00 forsvinner sola. Vi finner et fint, lunt sted å slippe Ultra-ankeret i rustfritt stål. Alt styres fra styrbord piedestal i cockpit. Det er ikke nødvendig å gå til fordekket. Red-telleren forteller hvor mange meter kjetting vi har ute. Kontrollknappene lyser opp igjen med en dimmer, og det er tekst på knappene som beskriver funksjonen. Det er en nyttig med LED lys langs cockpitdørken.

Tvillingratt

To ratt har mange fordeler: Det er enkelt å bevege seg i cockpiten, du kommer lenger ut til siden av båten, slik at du får bedre sikt når du manøvrerer i havnen, og også for å se lusene i forseilet. To ratt gir også mer plass til skjermer og knapper.

Ny type cockpittelt

En ny “lett versjon” av cockpitteltet er tilgjengelig. Sprayhooden er litt lengre enn vanlig og den bakre enden mer oppreist, det er ingen stenger til forlengelsen, og det er lett å glide den til den bakre enden av sprayhooden, foran styrestativene. På den måten er det enkelt å skape et ekstra rom i cockpiten, tørt og varmt. Det er et stort og solid cockpitbord med høyglans teak, med en stang under for god fotavstivning. Foran bordet er det en ekstra uttrekksstang for en god fotstang i den fremre delen av cockpiten. Å senke vaskebrettene i kabinen er enkelt, det er bare å skyve ned gassfjærene, så det er ikke nødvendig å oppbevare vaskebrettene.

SALONG: Lys slippers inn via tre vinkler, og gjør det trivelig og moderne.
SALONG: Lys slippers inn via tre vinkler, og gjør det trivelig og moderne.
MAT: Byssa fungerer også godt i sjø.
MAT: Byssa fungerer også godt i sjø.
KOMFORT: En 50' TV er montert på en heis i salongen.
KOMFORT: En 50' TV er montert på en heis i salongen.

Innbydende interiør

EIK: Innredningen er nordisk, sammensatt av lyse materialer i høy kvalitet.
EIK: Innredningen er nordisk, sammensatt av lyse materialer i høy kvalitet.

Å komme inn i salongen er en varm og innbydende opplevelse. Ved å trykke på en enkelt knapp lyser du opp nesten hele båten. Når du reiser deg, ser du ut gjennom de store, klare sidelysene i herdet glass. Det er mørkt nå, men om dagen er det rikelig med naturlig lys fra tre vinkler, dekksluker, vinduer i overbygget, samt vinduer i skroget. Skrogvinduene er i øyehøyde når du sitter i salongen. Det er også rikelig med ventilasjon, i tillegg til å åpne dekksluker, kan du åpne de fremover rettete vinduene i overbygget, ideelt for luftsirkulasjon til anker, men ikke for en kald desemberdag. Interiøret er laget i lys europeisk eik med vannrett struktur. Lenestolene og sofaen er dekket i grå Alcantara, myke og behagelige å ta på og fargene passer godt sammen.

Jeg setter meg i en av lenestolene med føttene på puffen midt i salongen. Det er avslappende! En 50-tommers smart-TV er skult i salongen, men løftes opp ved et tastetrykk. Det solide salongbordet har et rom for flasker med åpning fra toppen. Hvis du snur lokket, er undersiden dekket av varmebestandig kork. Tidligere var det ganske høye skott mellom salongen og byssa, og mellom salongen og kartbordet. De var der for å stive av skroget. I disse dager er skrogavstiveren, som før bare var under dørken, utvidet helt opp til dekk. Dette, og ytterligere lengdestivere over dørken og under skrogvinduene, stiver båten i den grad det ikke lenger er behov for delingsskott av strukturelle årsaker. Det åpner båten og får det romslige skroget til å føles enda større. Masten og hovedskottet ligger godt akterut, og salongen er følgelig veldig bred. I kombinasjon med lyse, horisontale struktur, gjør alle vinduene og de hvite lakkerte trepanelene rundt skroglysene underverker for god romfølelse.

Havgående bysse og flat dørk

Dørken er i ett nivå gjennom hele båten. Det gjør det enkelt å bevege seg, uansett om det er for anker eller under seil. Den lineære byssa er stor med Corian benkeplater. Byssa er som en del av salongområdet, men adskilt fra salongen samtidig. I byssa finner du en stor Miele induksjonsovn med innebygd kombinasjon av vanlig ovn og mikrobølgeovn. Over ovnen er det avtrekk med kullfilter. Båten har fire kjøleskap, hvorav to kan brukes enten som fryser eller kjøleskap. Den innebygde oppvaskmaskinen er godt skjult.

Sjenerøs eierlugar

Akterlugaren er bred og sjenerøs. Det er en 42 tommers supertynn TV til skottet mot maskinrommet. Under en av de benkene akter er det en minisafe med kodelås. På styrbord side er det en benk med arbeidsbord eller sminkebord, hva du ønsker å bruke det til. Det er et omsluttende vindu i akterlugaren, som går fra hyttedekk, akterover overbygget, ned til akterdekket. Det gir ekstra lys, ventilasjon og et unikt design for Hallberg-Rassy 50. Du kan til og med se stjernehimmelen fra køya i båtens eierlugar.

Badet akter er stort med mange skap og en separat dusj med akrylglassdører. Inn i maskinrommet er det en kombinert vaskemaskin / tørketrommel. Det gir en stille installasjon, og om nødvendig kan enheten tas ut av båten på samme måte som hovedmotoren og generatoren kunne fjernes. gjennom bolten ned i cockpitgulvet.

INNREDNING: Tre lugarer og to store bad.
INNREDNING: Tre lugarer og to store bad.

Walk-in maskinrom

Smalere motor gir mer plass i båten.
Smalere motor gir mer plass i båten.

Maskinrommet er walk-in, med aluminiumsplater. Metallplater gir en effektive lydisolasjon. Formen på maskinrommet er smalere og lengre sammenlignet med eldre design. Det øker volumet og gir mulighet for en større bysse med plass til den store induksjonskomfyren. Det er mulig takket være 110 HK Yanmar common rail-motor, som er smalere enn andre sammenlignbare motorer. Det er en permanent pumpe for oljeskift. Det er to byttbare drivstoffiltre for hovedmotoren. Det er mulig å bytte fra filter 1 til filter 2 ved å stille inn en ventil, selv når motoren går. Det er en manuell pumpe koblet til det dypeste punktet på den laveste av de tre dieseltankene, så det er mulig å pumpe ut mulig vann eller sediment fra tankene, da det alltid er tyngre enn diesel. Så hvis du pumper til du får klar diesel, vet du at alle tankene er OK.

Rask lading

Båten er utstyrt med en generatoren på 15 kW. 50-foteren er utstyrt med strømkrevende utstyr som rullemast, uthall, vinsjer og baugpropeller. Litiumbatterier med høy kapasitet løser denne utfordringen. Med så mye som 300 A 24 V lading når enheten kjører, kan det hende at servicebatteriene lades fra tomme til fulle på rundt tre og en halv time. Det er ekstremt raskt og ville aldri vært mulig med tradisjonelle blybatterier. Og i virkeligheten går du ikke fra full til tom til full igjen, så ladetiden er enda kortere i det daglige bruk.

Fremre bad

Fremover i interiøret er det et bad nummer to, også med separate dusj- og akrylglassdører, elektrisk håndklevarmer og elektrisk Tecma-toalett med mykt lukkende lokk. Watermakeren er plassert inne i dusjen. Den har en enorm kapasitet på 235 liter i timen, så du trenger ikke å kjøre enheten på særlig lang tid for å få mer ferskvann enn du trenger. Det er en følelse av frihet.

En annen eierlugar?

Styrbord lugar er sjenerøs, men lugaren i forpiggen er fantastisk! Standarden i lugaren forut er på høyden med en eierlugar. Det er tvillingsluker med klart glass og to skrogvinduer. Ettersom lugarene ligger lenger akterut enn tidligere har vært tilfelle i denne størrelsen på båten, er hyttene brede og luftige med mye lagringsplass.

STUEROM: Mye lagerplass forut, over ankerbrønnen.
STUEROM: Mye lagerplass forut, over ankerbrønnen.
LYS: Lysinnslippet til eierlugaren frir seg fra dekk, oeverbygget og til hyttedek.
LYS: Lysinnslippet til eierlugaren frir seg fra dekk, oeverbygget og til hyttedek.

Rent og ryddig dekk

Dekket er ren og ryddig. Vantene kommer ned til røstjern nær fotlisten, og de nedre vantene festes nær overbygget. Dette gir en fri passasje frem på dekk. Med dette oppsettet er det lettere å skjøte inn forseilet effektivt. Konstruksjonen øker også riggens stabilitet. Det fremre dekkområdet er stort og flatt. Her er det et digert stuerom, samt ankerbrønn. I tillegg er det et stuerom i cockpiten og to ganske store stuerom på akterdekket. Alle luker har nedsenket montering og ligger på samme nivå som dekk.

Plattform akter

Badeplattformen er stor og bred, og når den er foldet opp, er det et teak-trinn i den øvre enden som gir et trinn når du skal om bord fra en lav brygge. Løsningen gjør også plattformen lettere, slik at manuell betjening ved hjelp av gassfjærer og forbedrer utseendet til det brede akterspeilet.

Konklusjon

Nå er det på tide å returnere til havn. Selv om hennes forgjengere har satt lista høyt, har tiden under seil, og til ankes vist at den nye 50-foteren overgår våre høye forventningene på alle områder; enkel håndtering, kontroll, ytelse, den trygge og komfortable følelsen, det generøse interiøret, den tilgjengelige lagringsplassen og det spennende eksteriøret.

NY: Hallberg-Rassy 50 skal vises frem på Boot i Dusselforf, en messe som er flyttet til april.
NY: Hallberg-Rassy 50 skal vises frem på Boot i Dusselforf, en messe som er flyttet til april.
Powered by Labrador CMS